Khamis, 31 Julai 2008

Di tangan kanan undang-undang, di tangan kiri budibicara

Pernah dengar ungkapan di atas? Saya pernah dengar semasa menghadiri satu mesyuarat dulu. Diungkapkan oleh seorang pemimpin kepada lebih kurang 30 staff profesional. Sekali imbas, apakah maksudnya ye.

Bagi sayalah, kita melakukan sesuatu mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Tetapi dalam satu-satu situasi, mungkin kita memerlukan budibicara kita untuk menghadapinya atau menyelesaikan kekusutan. (kalau salah tolong betulkan saya ye)

Mengapa tiba-tiba saya teringat ungkapan ini? Memang senang kan nak keluarkan ungkapan ini, hanya kerana nak orang buat apa yang suruh. Bukan sapa-sapa, kita juga dalam mendidik, mentarbiyah anak-anak kita, anak-anak jiran kita, anak-anak saudara kita, selalu suruh orang buat apa yang kita tak boleh buat.
Peraturan yang manusia buat, selalunya tak ada budibicara tetapi dalam hukum hakam Islam selalu kita yang menggunakan budibicara untuk kepentingan kita. Contohnya merokok. dulu-dulu kita difahamkan merokok tu makruh aje sebenarnya haram. Sapa yang letak makruh? Yang merokok lah kan....
Yang selalu bercakap ungkapan tadi selalunya yang memegang jawatan penting dalam satu-satu jabatan atau sekolah. Tapi kadang-kadang cakap tinggal cakap aje. Tiba masa sendiri tak ada budibicara. Orang bawah rasa tak pe tapi dia tetap kata tak boleh.
Tapi kan kadang-kadang masa kita jd orang bawahan, kita nak orang atasan kita ada budibicara. tapi bila kita Allah pilih naik pangkat, dapat duk di atas kerusi pusing yang empuk kita lupa dah tang budibicara yang kita mintak-mintak dulu.
Jadi bila renung ke langit jangan lupa rumput dibumi. Dah duk kat atas jangan lupa asal kita, jangan lupa jaga kebajikan orang bawahan kita, jaga hati dan perasaan mereka sebab hasil kerja merekalah, boss-boss dapat nama, dapat naik pangkat lebih tinggi lagi. Ingat tu adik-adik, mak nenek ni dah membebel.
Mari kita fikir-fikirkan............

Tiada ulasan: