Jumaat, 15 Ogos 2008

Satu kesilapan ..................

Susah betul nak dapat line kat rumah saya ni. Nak kena pindah rumah lah ni. Ada sapa-sapa tahu orang nak jual tanah di dalam lingkungan Sanggang atau yang sewaktu dengan nya? (serius ni!!!!)

Nak cerita apa hari ni ye. Kadang-kadang kita ada terbuat kesilapan yang tidak disengajakan.

Contohnya:

Ada seorang kawan saya ni, dia cerita, dia pernah 'ditanya oleh seseorang' melalui saudaranya tanpa memberitahu siapa yang bertanya. Kawan ni pun, tak tanya siapa tetapi buat andaian sendiri(andaian yang salah). Melalui andaian yang salah ini, dia menolak 'pertanyaan' orang itu.

Rupa-rupanya yang bertanya tu seorang ustaz yang hafiz. Sekarang ustaz tu dah kahwin kawan saya pun dah kahwin. Sekali imbas, bagi saya kawan saya tu rugi sebab yang merisik dia bukan calang-calang, al-hafiz.

Tapi bila difikir secara rasional, itulah perancangan Allah untuk kita. Kita boleh merancang tetapi perancangan dan pelaksanaan Allah untuk hambaNya itu adalah yang terbaik.

Iktibar dari kisah ini, kesilapan (tak bertanya yang tersirat itu) yang dilakukan adalah yang terbaik untuk kita namun serentak dengan itu kita kena perbaiki kesilapan itu agar tidak berulang dimasa hadapan.

Tiada ulasan: