Jumaat, 8 Ogos 2008

Pemberi Rezeki

Line tengah elok ni, saya tambah entri lagi. Nak bincang pasal pemberi rezeki. Siapa ye. Boss kita ke, jiran kita ke, ketua jabatan kita ke, kawan kita ke?

Mereka ni semua, orang tengah aje, yang membawa rezeki kita, pemberian Allah. Allah hantar mereka pada kita untuk membawa rezeki yang diperuntukkan pada kita pada masa itu, saat itu hari itu. Masa lain, saat lain hari lain mungkin orang lain pula pembawanya tapi pemberi rezeki itu tetap ALLAH SWT.

Jika kita yakin rezeki dari Allah, maka janganlah kita gusar tentang rezeki kita. Allah dah tentukan rezeki yang akan diturunkan setiap hari. Jadi kita berusahalah sebaik mungkin rebut rezeki yang turun itu dengan cara yang syar'ie. Jangan sebab nak rebut rezeki ni, kita tutup pintu rezeki orang lain. Jangan hidup seronok gelak ketawa di atas kesengsaraan, tangisan orang lain. Alah macam permainan kanak-kanak rebut gula-gula tu. Sanggup tolak kawan biar kita dapat gula-gula paling banyak. Badan besar, kuasa/tenaga lebih, apalagi langgar aje lah budak-budak kenit tu. pas tu gelak, kah kah kah. Boleh bayangkan tak.....

Yakinlah pada ALLAH AR RAZAK. Jika pintu rezeki kita ditutup, maka janganlah bimbang, Allah tak zalim pada hambaNya yang sentiasa berdoa. Terus berdoa dan terus berusaha menggali rezeki Allah di muka bumi ini.

Saya selalu pesan pada anak-anak. Jangan biasakan diri senang di atas kesusahan orang lain. Ye lah kan. Pagi-pagi budak-budak ni nak gi sekolah, masing-masing cari stokin. Ada yang dah siapkan tapi hilang. Ada lah yang mengambil tu. Biar dia senang tapi adik beradik yang lain susah mencari stokin. Emaknya pulak mengamuk sebab lambat siap. Yang ambil barang orang tu buat deeeek aje.
Selalu juga pesan pada anak-anak. Selalu fikir untuk memudahkan kerja orang lain. Nampak adik beradik yang lain tak siap ke., hilang barang ke, kita tolong siapkan ke apa ke. Jadi semua cepat siap on time, emak pun tak mengamuk, hi hi hi. Benda yang senang jangan di sukarkan ye tak.

Tiada ulasan: