Selasa, 7 April 2009

Proses saya bersara awal

Seperti yang beritau dulu, saya memang tak yakin akan bekerja sehingga bersara wajib. saya cukup kagum dengan sahabat yang sanggup dan berjaya kerja sehingga umur bersara wajib.bukan tabik main-main ni tau, tabik spring.

Pada tahun 2003 kalau tak silap, sahabat rapat saya di Puteri bercerita suaminya pergi menghadiri kursus keusawanan anjuran Kementerian Usahawan dan Asas tani(MECD). Pas tu kena bersara awal.

ish... ini satu berita baik ni. Sedikit pintu untuk saya bersara awal telah Allah bukakan untuk saya. tapi saya masih belum bersedia sebab masih ada hutang dengan Maybank(beli kereta). Sahabat saya tu beria ia mengajak dan menggoda saya ikut jejak suaminya tapi memandangkan ada beban yang perlu diselesaikan, saya tunda dulu walau opun saya memang dah bersemangat nak berhenti kerja.

Sementara menunggu loan selesai(Nov 2004) saya dan suami saban waktu berbincang dan mengira bebanan kewangan. Adakah kami mampu menampung perbelanjaan keluarga jika saya mengambil keputusan bersara awal nanti?

Penuh contengan hasil kiraan saya dan suami. saya tak mahu keputusan saya nanti akakn membebankan orang lain.

Akhirnya pada Mei 2004 saya mendaftar kursus asas keusawanan (syarat). Kemudian mendaftar pula kursus keusahawanan selama 2 bulan bermulaOgos 2004 hingga Okt 2004 (tarikh tepat tak berapa ingat).

Sambil berkursus saya mengisi borang bersara awal. Huih.......banyak nya borang nak kena isi. Baiklah kerana saya tu bagus.

Akhirnya pada 1.3.2005 saya dengan rasminya telah menjadi surirumah berijazah Sains dengan pendidikan(kepujian) major Matematik.

Biasalah jika nak berenti, orang akan meraikan. saya dah warning jangan buat majlis sebab tau mesti kena buat ucapan (acara yang paling saya geruni). Apa nak buat dak jadi tradisi.....

Tiada ulasan: