Rabu, 18 Februari 2009

Karenah Pelanggan

assalamu'laikum para sahabat sekalian.

Tak de cerita bakeri lagi ni. Cuma nak cerita pengalaman menjadi usahawan bakeri ni. Banyak masalah yang melibatkan pelanggan yang tak faham cara kerja dan ruang masa kita.
Mungkin masalah ini hanya saya seorang yang mengalaminya. Tapi kita boleh kongsikan bersama.

Kerja bakeri saya ni, ada jadual yang telah saya susun agar saya tidak teraba-raba nak buat kerja. Tak lah pagi-pagi bangun, tertanya-tanya hari ni nak buat apa ye, nak uli roti berapa kg ye. Itu semua ada dalam jadual saya. Nak hantar ke mana pun dah siap. Jika ada perubahan sikit kita boleh atur semula mengikut situasi hari berkenaan, yang penting panduan dah ada.

Jadi masa proses penghantaran, saya mengharapkan semua berjalan dengan licin tanpa gangguan yang besar. Tak perlu tunggu lama-lama. Tapi kalau dah terlalu lama tunggu, dah beberapa sms dihantar, beberapa kali tel tak jawab, pada hal dah diberitahu akan dtg pada waktu itu, jadual saya jadi terganggu.

Marah?????????????? Saya tak marah sebab secara rasionalnya, kena berfikiran positif. Mungkin dia tertinggal telefon, mungkin telefon dia rosak atau hilang. Mungkin juga dia sedang ada kerja yang tak boleh ditinggalkan. Cuma saya rasa agak terganggu sebab nak hantar tempat lain lagi. Urusan rumah lagi tak beres. Jika saya berada ditempat beliau saya akan cari jalan untuk memberitahu orang yang sedang menunggu atau menghantar orang lain sebagai wakil sebab kita tahu kita ada janji dengan orang. Apa-apa pun saya tak marah, mungkin dia ada sebab yang syar'ii. Sangka baik, sangka baik

Mungkin mereka nampak surirumah(ada orang kata jgn guna surirumah tapi guna homemaker), tak de kerja banyak. Banyak masa terluang. Boleh tunggu.......

Tapi kalau nak tau, orang duk rumah ni tak kering tangan buat kerja, baju pun habis basah sebab basuh pinggan, lap lantai ke.....Jap buat ni jap buat tu. Ditambah pulak kerja bakeri ni.

Untung jual roti ni tak banyak mana pun. Untuk homemade punya, buat roti ni ambnil masa yang baik sebab alatan terhad. tak de divider n rounder machine, tak de proofer. Untuk 2 kg perlu ambil ambil masa dalam 5 hingga 6 jam baru siap bakar. Nak packing lagi, tampal sticker lagi.Bayangkan ye ......

Harga sebiji roti RM1.00
Komisen RM0.20
Sticker RM0.08
Baki RM0.72
Kos bahan
Kos api, air
Kos buruh dll

Kalau roti dah buat dan dihantar tapi pelanggan/ejen tak de(maknanya tak terjual la kan) sapa yang tanggung kos kerugian?

Inilah risikonya berniaga.

Sebab itu jika saya tak dapat hantar, saya akak beritau awal-awal agar mereka ada alternatif lain. Dan saya minta ejen saya ni beritau saya 2 hari awal jika mereka tak berniaga atau cuti agar saya tak buat untuk mereka. Roti tak tahan lama jadi tak boleh simpan-simpan.

Tapi kalau buat roti untuk makan sendiri, kosnya memang murah. Sebab itu saya beri aje resepi pada sesiapa yang nak.

Apa-apa pun saya seronok buat roti dan kek ni sebab dapat memberi masyarakat pilihan makanan yang halal lagi suci, hasil tangan orang Islam. Tapi kalau ada gangguan sebegini selalu,
keseronokan tu akan berkurang hari itu. Letih membuat roti tu tak berbaloi rasanya.

2 ulasan:

Aimi berkata...

alahai kak..sabar je sy dgr..mmg geram pun ada la sebab akak pun dah ada jadual kan... mcm saya lak keje, tgk pada keadaan kalau org nak order... mmg 2 situasi yg berbeza... saya lak tak suka oprg order last minit.. sebab takut tak sempat.. kalau saya ni pro, ok la..ni terhegeh2 lagi..tu yg tak tahan tu...

Tanpa Nama berkata...

Salam kenal k.rikha. Sy setuju ngan akak. Kekadang org pendang remeh dgn kerja surirumah ni. Apa yg diaorg tau, kita dok kat umah ni blh rileks2. Walhalnya mcm k.rikha katalah... kita ni tak kering tgn buat keje. Nak duduk pun tak de masa, ini kan pulak nk relaks2..tak gitu kak??!! Anyway, suka 'menjengah' kat blog akak ni. Selama ni kita 'jengah' snyp2 jer..